Co dělat, když začne zánovní drak ucházet

Úvodem, žádný z draků na úvodní fotce neuchází (zatím). Jen mě nenapadlo, jak vyfotit pomalu ucházejícího draka :-).

 

Nedávno se mi sešlo od zákazníků a kamarádů několik dotazů, co dělat, když relativně nový drak začne jakoby zničehonic ucházet. Sám jsem se s tím setkal několikrát, protože posledních zhruba dvanáct let jezdím nové draky, které po roce až dvou „otočím“. Prodám a vyměním za nové. Jednoduchý důvod je, že hodně cestuji a nechci na výletech opravovat draky místo ježdění. Rád se s vámi podělím o mé zkušenosti s ucházením draků.

 

Typický případ je:

  • Rok až dva roky starý drak.
  • Uchází pomalu. Změkne za několik hodin. Dá se na něm jezdit, ale po několika desítkách minut až hodinách musíte na břeh, protože drak přestane poslouchat.
  • Majitel si není vědom toho, že by ho někde nabodnul na keř, balil v bodlácích nebo poválel po ostrých kamenech.
  • Majitel zkoušel draka ponořit do moře, ale nikde neviděl ucházející bublinky.

 

Z toho lze usoudit, že z draka zjevně vzduch uchází, ale uchází tak pomalu, že najít místo úniku není vůbec jednoduché. Není to jednoduché, ale žádná raketová věda to taky není :-).

Obecně je dobré postupovat od nejjednodušších věcí a pokračovat po složitější.

 

Teď mi naskočila historka, kdy jsme s kámoši v patnácti letech jezdili na Pionýrech (malých motorkách) a někteří mí kámoši experti vždy, když jim pincek přestal jet, tak začali hrabat do elektriky, štelovali předstih na kladívkách, rozebrali půlku motorky aby pak zjistili, že jim došel benzín 😊.

 

Ventil a těsnění

Nejjednodušší a naštěstí zároveň nejpravděpodobnější místo úniku je ventil. Zhruba v roce 2018 začali výrobci dávat na draky šroubovací ventily se závitem. Je to skvělý systém, pěkně se s ním drak nafukuje, a ještě lépe vypouští, ale má to svá úskalí. Díky tomu, že ventil má velký průměr a relativně hrubý závit, je náchylnější na únik vzduchu. Veškerý tlak v drakovi drží dvě těsnění. Obě musí být v dobrém stavu, aby drak neucházel.

 

Z mé zkušenosti vyplývá, že drobné úniky vzduchu u novějšího draka jsou způsobené zhruba v 50% případů ventilem a těsněním na něm.

Nejdříve zkontroluji gumové těsnění na ventilu. Pokud je jen trochu rozpraskané nebo vrásčité, s největší pravděpodobností je příčinou úniku vzduchu právě těsnění na ventilu. Na těsnění to vůbec nemusí být zjevně vidět. Nejlepší způsob je těsnění nebo ventil vyměnit za nové. Náhradní ventil, případně těsnění vřele doporučuji mít ve své opravné sadě, kterou každý kiter vozí s sebou 😊.

Pokud bych náhradní ventil neměl, tak namažu těsnění a závit ventilu trochu silikonovou vazelínou, případně nějakým neagresivním olejem (olej na vaření), aby ventil šel pěkně hladce utáhnout. Potom silně, ale opatrně ventil utáhnu. Měl by se dát utáhnout více než nenamazaný.

Ventil má ještě zespodu malou měkkou gumičku, která propouští vzduch při nafukování dovnitř draka, ale brání mu v úniku ven. To je rovněž velmi důležité těsnění. Těsnění nesmí být rozpraskané, nesmí být ohlé (musí krásně doléhat na hranu ventilu, která rovněž musí být hladká bez nerovností) a nesmí být pod ním žádný bordel. I vlas může způsobit netěsnost.

 

 

Kdyby přeci jen trochu pod touto gumičkou vzduch ucházel, ještě by ho mohl zastavit klobouček, který se našroubuje seshora na ventil. Ten taky mívá těsnění. I toto těsnění by mělo být v pořádku, aby byla jistota, že drak nebude ucházet.

 

OK, ventil je v cajku, nafouknu draka a jdu jezdit. Pokud je po problému a můžu se smát. 🙂

 

Co když problém přetrvává

V případě, že drak pořád uchází i když je ventil v pořádku, musím únik aktivně najít. Nejčastější příčinou v tom případě jsou hadičky a ventily na spírách a bladderu nebo malá dírka od trnu, o které majitel vůbec neví.

 

Krok za krokem při hledání malého úniku vzduchu:

  • Zatím draka nerozebírám. Nafouknu ho na trochu větší tlak než normálně. Ale samozřejmě opatrně, nechci, aby mi bouchnul. Když se má drak foukat na 5 Psi, fouknu ho na 6, pokud se má foukat na 8, fouknu ho na 9 Psi.
  • Nejdříve zjistím, jestli vzduch uchází z hlavního bánu nebo ze spír. To se dělá tak, že po nafouknutí draka poctivě uzavřu všechny přepouštěcí hadičky těmi uzávěry v neoprenových obalech. Pozor, nové draky mají tlusté hadičky a uzávěry je zavřou až v případě, že jsou velmi silně stlačené. Pokud je zmáčknete jen trochu, hadička má pořád otvor a vzduch může volně procházet. V tom případě nezjistíte nic.
  • Nechám draka pár hodil ležet nebo s ním jezdím, to je jedno. Počkám každopádně delší dobu, aby rozdíl v tlacích byl velký. Pak pomačkám bán i spíry. Jedno z toho je měkčí a ostatní stále tvrdé. Tím zjistím, ze které části drak uchází. V 90% případů je to z hlavního bánu. Mějte na paměti, že v tomto případě hlavní bán myslím i ventilky a hadičky až po uzávěry. Teoreticky může být dírka půl centimetru před uzávěrem v hadičce, mezi hlavním bánem a uzávěrem.
  • Pokud rozdíl tlaků necítím omakem, začnu jeden uzávěr po druhém uvolňovat. Zvednu draka co nejblíže k uchu a poslouchám. Pokud je skutečně mezi spojenými díly (bán – spíra) rozdíl tlaku, při otevření uzávěru je vyrovnání tlaku slyšet.
  • Další krok je voda. Vycházím z toho, že pokud vzduch z draka uchází, tak pod vodou musí být vidět bublinky. Vezmu nafouknutého draka do úplně klidné vody. Tedy v bezvětří, bez proudu, bez vln. Ponořit části draka pod hladinu a v klidu ho držet, zejména pak draka větší velikosti, je samo o sobě docela náročný projekt. Proto je potřeba, aby voda kolem byla úplně klidná.
  • Začnu uprostřed. Ještě jednou zkontroluju ventil. Draka držím co možná nejvíce v klidu, abych si všimnul i maličkých bublinek.
  • Jedu pomalu k uším draka a kontroluju jednak bán, ale nezapomenu ani na hadičky. Ty jsou další častá příčina úniku vzduchu.
  • Může se stát, že dírka je jakoby zespodu draka. V místě, které nevidím seshora. Když draka držím, vždy chvíli počkám, aby se voda kolem úplně uklidnila a abych viděl i bublinky, které uchází dolů a musí stoupat kolem bánu nahoru. Chce to trpělivost, ale tímto způsobem lze najít i opravdu malé úniky.
  • Místo úniku si buď pamatuju, protože je u něčeho významného (třeba u spíry), nebo si označím např. fixem. Pozor, mějte na paměti, že bublinky se vůbec nemusí objevit přesně v místě dírky. Pokud máte opravdu propíchnutý bán a dacron na bánu je ještě pevný, vzduch pod dacronem klidně může cestovat i 50cm než najde nějakou dírku a utíká ven.
  • Zároveň, když vidíte únik bublin, určitě ještě zkontrolujte i zbytek draka. Může tam být dírek více. To platí i pro případ, že uniká vzduch dacronem pouze na jediném místě, v reálu tam ale může být dírek více.
  • Pokud to tedy není ventil ani hadičky, bude to píchlá duše. Tu je třeba vyndat, opět dírku/dírky (může jich tam být více) najít a zalepit sadou, kterou opět má každý kiter u sebe.

 

Oprava píchlé duše je téma na samostatný článek. Pár tipů jak postupovat při lepení hlavního buřtu draka si můžete přečíst v článku Tipy na opravu duše v hlavním bánu na kitu.

 

Hadičky a ventily na bánu a spírách

Další častou příčinou úniku vzduchu jsou hadičky a ventily na spírách a bánu. Když držím draka pod vodou, zkusím s hadičkou zahýbat, jestli neuvidím bublinky. Dírka v hadičce může být v určité poloze skřípnutá a nemusí ucházet, v jiné poloze se může otevřít a může začít propouštět vzduch. Zahýbu nejen s hadičkami, ale i s ventily. Pokud je ventil lehce odlepený nebo jinak poškozený, při zahýbání uchází viditelněji.

Jestliže je hadička prasklá, je opět vyhráno, protože se dá snadno vyměnit. Jen je třeba ji mít hadičku náhradní + stahovací pásky + lepicí pásku textilní nebo gumovou (tesu). Náhradní hadičku a stahovací pásky má samozřejmě opět každý kiter ve své povinné výbavě, že?

 

Ta tesa je tam proto, až ustřihnu stahovací pásku, vznikne poměrně ostrý konec. Je dost tvrdý a dost ostrý na to, aby protrhnul plachtu draka. Na obrázku je originál gumička, která se nasadí na hadičku a pak přetáhne přes utaženou pásku.

 

Zrovna při poslední návštěvě Raches v Řecku za mnou přišli dva lokálové, jestli nemám hadičky. Nějak jsem nechápal, proč za mnou, přestože kolem měli spoustu Řekounů, a těch se neptali. Možná věděli, že řecký kiteboarder vozí prd a ne náhradní díly. Já jsem měl tenké hadičky ještě z Ozonů, tak jsem jim dvě dal. Samozřejmě plus stahovací pásky, které taky neměli. Oni se klaněli až na zem, že jsem jim zachránil kitovací víkend. Rychlá oprava, nafukujou draka a …

…než rozmotali lajny, ušlý drak se válí po pláži jako mrcha. Tak znovu Venuta, tentokrát tři hadičky. Prostě museli vyměnit všechny hadičky na pětispírovém drakovi. Naštěstí jsem je měl, nějak jsem je za tu dobu do mé opravné brašničky nasyslil. Pak už jim to fungovalo. Posílali mi desítky pozdravů a úsměvů, vykoledoval jsem si 2 Corony a ještě i osobní rozloučení, když odjížděli v neděli večer domů.

 

Každopádně bylo pro mne velkým ponaučením, že nejen plachta na drakovi degraduje a s věkem slábne, ale i hadičky. Ty jejich se kompletně rozpadly.

 

Doufám, že obsah tohoto článku budete potřebovat co nejméně.

 

Aloha a uvidíme se u vody.

Přemek

 

PS: Při pořizování fotek do článku jsem zjistil, že mi ještě jedna tenčí hadička zbyla. Tak až budete potřebovat, klidně se můžete stavit. A rovněž mi to připomnělo, že bych si mohl do své sady dát hadičky tlusté. Co kdyby, že? 😊

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.