22.4.2017
Kategorie: Nezařazené, WAKE, Začínáme

Wake vs. kite aneb pomůže wake při kitových začátcích?

Často se setkávám s dotazem, jestli při začínání s kiteboardingem pomůže trénink na waku, rozuměj s kitovým prknem na vleku. I já jsem tak začínal. Na Kamencovém jezeře v Chomutově (kousek od Nechranic, kde jsem se učil) jsem zažil své první skluzy na kitové desce, náskoky z mola do jízdy a samozřejmě první rozplavby a následné x-setmetrové procházky od posledního sloupu.

Wake vs. kite aneb pomůže wake při kitových začátcích?

Tato otázka vychází z prvního, laického (já říkám turistického) pohledu, kdy oba sporty vypadají stejně. Jezdí se na vodě, prkna mají podobný tvar, jezdec se při jízdě čehosi drží. Zdá se být tedy logické, že pro hladké naučení kiteboardingu je zvládnutá jízda na vleku jednoznačné plus. Má odpověď: ANO, ale jen do určité (malé) míry.

Co je pro wake a kite opravdu společné a tudíž v kite začátcích prospěšné? Pocit skluzu na vodě a jízda jednou nohou vepředu a druhou vzadu. Zdá se to být banální, ale je to tak. Borec, který nikdy nedělal žádný boardovský sport (windsurfing, snowboard, skateboard, surf) je na kitu zaskočen tím, že ho voda s prknem unese a že má dát jednu nohu dopředu a dopředu vystrčit i bok.

Nikoli obě nohy, jako třeba na lyžích. Při výuce kitu je jezdec z 90% zaneprázdněn zvládnutím draka, že na to, aby dal jednu nohu dopředu, mu nezbývá mentální kapacita. A v tom pomůže wake, protože tam se může jezdec soustředit pouze na prkno. Tím na dlouhou dobu podobnost končí :). Od této chvíle začínají dva odlišné sporty.

Odlišnost kite a wake

Postoj: Zcela zásadní věc. Na kitu jezdec většinou stojí s váhou na zadní noze a s rameny a boky vytočenými proti větru aby co nejvíce nastoupával, zatímco na waku se jezdí s váhou spíše na přední noze a s rameny a tělem co nejvíce po směru jízdy, rozuměj první jde rameno a tělo je otočené o 90 stupňů oproti směru jízdy.

wakepostoj versus kitepostoj

Rovnováha: Na kitu se prakticky neřeší, protože jezdec „sedí“ v trapezu, jede pořád po zadní hraně a rovnováhu za něj řeší kite. Rovnováhu a přehazování váhy na špičky jezdec začne řešit až při jízdě na toe-side a při halzách (5. Třída ZŠ). Naopak na waku se řeší rovnováha od začátku. Jezdí se po ploše. Pokud jezdec nepřehodí váhu na špičky, neprojede zatáčku (1 tř. ZŠ).

Jízda: Na kitu se jezdí prakticky pořád po zadní hraně (popřípadě přední na toe-side). Většina triků vychází ze zářezu hrany prkna. Výjimečně se jezdí po ploše prkna a to pouze při jízdě downwind (dolů po větru). Na waku se naopak jezdí hodně po ploše, hodně triků vychází z klasického olie. Hraní se při najíždění na překážku, při tricích z vody a při projíždění zatáček.

Vybavení: Nakonec ani ta prkna nejsou úplně stejná. Prkno na wake je více prohuté a má kulatější tvar (prostředek je širší než špičky). Po vodě více plave a zároveň vodu hrne – tahá mnohem více za ruce. Kitová deska bývá plošší a více obdélníková, navíc vybavená ploutvičkami. Jede po vodě snáze, netahá tolik za ruce (spíše tělo) a lépe drží směr jízdy.

Náročnost na fyzičku: kite se dá jezdit s nasazením od cca 30% do 100%, zatímco wake z principu věci od 80% do 100%. Na waku se prostě buď držíte a jedete, nebo nejedete a plavete. Na kitu se dá při jízdě i odpočinout.

Wakeboarding je dle mé vlastní zkušenosti daleko více podobný se snowboardingem než s kiteboardingem. Ale…

Je super dělat oba sporty

Jak jsem psal výše, v době začátečník až po středně pokročilý jsou kite a wake dost odlišné, ale postupem času se začínají jakoby přibližovat a jezdec, co dělá oba sporty může čerpat z jednoho pro druhý. Na nejvyšší freestyle kiterské úrovni se jedná už v podstatě o wakování s drakem. Postoj jezdce i triky jsou skoro stejné. Proto se novému freestylu na drakovi říká wakestyle.

Pozor, já jsem na waku středně pokročilý, na kitu je to trochu lepší. Core wakeři mi neustále říkají, že je na mně znát kiterský styl, berte mně proto při popisu waku trochu s rezervou:).

S čím pomáhá kite waku:

Na kitu lze „bezbolestně“ trénovat wakové triky jako raley, backroll, S-bend v malých rychlostech, s drakem více nahoře. Rychlost lze celkem snadno řídit. Pády tolik nebolí, pokud člověk jezdí ve strapech, tak při pádu prkno spadne z nohou. Na waku se naopak všechny triky z vody dělají ve výrazně větších rychlostech a pády bolí.

první pokus o raley

První pokus o raley:)

S čím pomáhá waku kitu:

Rozhodně s fyzičkou a silou v rukách a zádech. Několik ježdění na waku a jezdec má ruce jako opice a záda jako Rambo a pak ho kite nepřekvapí, když ho trochu potahá za ruce. Na waku lze zase snadněji trénovat první handlpassy – předání hrazdičky za zády.

Na waku se to trénuje buď na vodě, kdy se jezdec točí, nebo na kickerech (skocích), kde dělá 360. Na kitu je handlepass složitější, protože drak tahá nahoru a navíc bar má více věcí, co překáží, než hrazdička na waku.

kiting

Tip: Kiteři, kteří se chodí vozit na wake, když nefouká, se často bojí pevného vázání a jezdí pořád s kitovým prknem a ve strapech. I několik let. Mně to vydrželo celou sezonu:). Je to blbost. Na kitové desce se naučte objet kolo, získejte trochu jistotu a pak hned vyzkoušejte pevné vázání a wakovou desku!

Nemusíte si ji hned kupovat, lze ji na vleku zapůjčit. Jízda s pevným vázáním je daleko kontrolovanější, jistější a v podstatě ihned můžete začít zkoušet překážky.

Tak Kiteři, uvidíme se na vleku!

Co Wakeři, nezkusíte kite? 🙂

Otestujte rozdíly s novými prkny na kiteboarding a wakeboarding od Mysticstore.cz.

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *