Jak začít s kiteboardingem? Aneb první kroky bezbolestně…

Jak začít? Kde začít? Bojím se toho, ale děsně mě to láká!

Kitu se věnuji už dlouho a věřte nebo ne, stále odpovídám na ty samé dotazy ohledně úplných začátků. Navíc na spoustu věcí se neptají pouze začátečníci, ale řekněme i mírně pokročilí jezdci. Pokusím se popsat první kroky kiteboardera. Jak jít tedy přímo k cíli, bez slepých uliček?

Pojďme na to od začátku:

Příprava „na suchu“

Prostudujte internet, sjeďte videa, vyptejte se kajtujících kamarádů. Všechno už je popsané, stačí jen hledat. Tu cestu před Vámi vyšlapalo tisíce jiných jezdců, je třeba čerpat z jejich zkušeností. Nastudujte teorii, větrné okno, postavení jezdce vůči větru, ovládání draka, depower, restart draka ze země, bezpečnost, typy draků, atd. Celá teorie je dobře popsaná, strejda Google Vás jistě rád navede. A hlavě si to všechno nasoukejte do hlavy. Nic nového, ok, zkusme to dále…

Trénink

Určitě začít se cvičným drakem. Je celkem jedno, jestli je to drak s barem (ten klacek, jak na něm visí ty špagáty – i když ten je tedy nejlepší) nebo s očkama pro ruce. Jde o to, abyste si zvykli, že když se tahá za pravou ruku (pravé šňůra je zkrácená oproti levé), drak se točí doprava a když se tahá za levou ruku, drak se točí doleva.

S cvičným drakem (a později i s velkým) lítejte „čím víc, tím líp“. Totiž naučit se ovládat draka je na kiteboardingu to nejdůležitější a svým způsobem nejsložitější. A hodiny s drakem nad hlavou neokecáte. Teprve až když se budete cítit s cvičným drakem velmi jistě, je vhodné přejít na velkého.

Kdy začít

Schválně jsem použil „Kdy“ místo „Jak“. Odpověď je totiž jednoduchá: v zimě na sněhu. Pokud stále váháte, viděli jste draka x-krát, moc se Vám líbí a pořád se nemůžete rozhoupat, tak zima s hodně sněhem je ten správný okamžik. Proč?

Stačí slabší vítr – sníh má menší odpor než voda, stačí 4-5 m/s, jen tak, aby Vám lítal drak ve vzduchu, a dá se jezdit. Je lepší začít s větším drakem při slabém větru než v silném větru s drakem malým. Velký drak ve slabém větru Vám poskytne dost času na reakce a spoustu věcí na začátku odpustí.

pád na kituStojíte na zemi (ve sněhu) – když se cokoli děje, máte pořád pevnou půdu pod nohama (netopíte se). Navíc, i když Vás drak dotáhne kamsi dopr…, vždycky po svých dojdete zpět.

Sníh bolí při pádu méně než zem. Samozřejmě nemluvím o sněhu zmrzlém na led.

Maličko jednodušší je začít na lyžích než na snowboardu, ale opět je to velmi individuální. Lyže můžete mít na nohou při strojení draka, nemusíte se brodit v hlubokém sněhu v botách.

Když se budete chtít rozjet, můžete maličko zabruslit a při brždění plužit, vše zvládáte ve stoje. Lyže navíc téměř každý má doma a nějak na nich umí.

Na snowboardu zase máte draka neustále před sebou, vidíte na něj. Ale na začátku skoro pořád sedíte na zadku, drak Vás musí ze sedu vytáhnout na nohy, což není pro začátek jednoduché a dost často to končí skokem vpřed a rytím ústy ve sněhu. Na druhou stranu je to průprava pro rozjezd na vodě.

kite postojJe dobré si osvojit smýkání prknem po zadní hraně vpřed se zadkem těsně nad zemí s pokrčenými nohy (v dřepu). Padající list po zadní hraně, ale ne z kopce, ale s drakem. Pak Vás drak nepřetáhne do letu vpřed.

Míst (spotů), kde se dá ve sněhu cvičit/jezdit s drakem je nepoměrně více než vodních spotů.

Pokud jste se rozhodli začít na jaře nebo v létě, je to maličko těžší, ale samozřejmě ne nemožné. Se cvičným drakem to na louce jde, s velkým drakem je třeba dávat maximální pozor. I ta tráva dost bolí, pokud Vás drak potahá. Takže nejlepší letní začátek kiteboardingu s velkým drakem je po kolena až po pás ve vodě s písčitým dnem. Takový spot se u nás nevyskytuje, takže ideálně vycestovat na Rujánu (Německo) nebo na Hel (Polsko).

Jak začít

Nikdy ne sám. Se cvičným drakem sám ano, ale s velkým drakem nikoli. A dostávám se k otázce kite škola ANO/NE. Já říkám ANO. Proč?

  • Ověříte si, že je to sport pro Vás a pokud zjistíte, že není, jste ušetřeni nemalé investice.
  • Ve škole Vám vysvětlí a ukážou vše, co o kitu potřebujete vědět. Teorii, bezpečnost, co dělat v jakých situacích, atd.
  • Mlátíte s cizími draky. Na začátku jezdec chtě nechtě s drakem mlátí o zem, čímž drak dost trpí. Ve škole mlátíte o zem se školním drakem, který je na to zvyklý :) a Vás to tolik nebolí.
  • Škola za Vás má jakousi zodpovědnost a vezme Vás na ověřené (bezpečné) spoty.

Na tomto místě je ovšem potřeba upozornit, na co si dát pozor při výběru školy a poté při jednání s ní o výuce:

  • Jakou má škola pověst mezi zkušenějšími kitery? Jací jsou instruktoři jezdci a učitelé? Na tyto otázky se ptejte více jezdců, nejlépe absolventů kurzu, kteří už nějakou dobu jezdí a nejsou shodou okolností její instruktoři :).
  • Kolik jezdců je při kurzu na jednoho instruktora?
  • Kolik času reálně strávím s drakem nad hlavou pod dohledem instruktora?
  • Kolik draků je v ten konkrétní termín k dispozici?
  • Kolik ostatních studentů se v ten termín bude učit? Někdy matematika nemusí úplně sedět.
  • Co se bude dít, pokud nebude foukat nebo bude fučet moc? Bude se kurz přesouvat? Budeme dělat za zaplacené peníze jiné, nekitové aktivity?
  • Je třeba se připravit na to, že po absolvování kurzu projdete různě intenzivním školením o výhodnosti nákupu ve škole používané značky a to včetně těch kusů, se kterými jste celé odpoledne mlátili o zem :).

44

Lze to i bez školy?

Zase já říkám ANO, ale většinou je to cesta delší a může být i nákladnější, přestože se za kurz ve škole platí. Co je k tomu potřeba:

  • Spolehlivý, zkušený, klidný, ochotný jezdec, který navíc alespoň trochu umí učit a bude s Vámi mít trpělivost i ve chvíli, kdy pěkně fouká a on nemůže jezdit, protože Vám stojí za zadkem. Moc takových neznám. Nejlepší je jezdec, který má větší motivaci, než jen Vás naučit jezdit. Např. rodič – dítě, partner – partnerka (tam bývá silná, až slepá motivace :)).
  • Vybavení: kitesurf trapéz ani prkno (snowboard, lyže) není problém, to máte nebo se s tím prakticky nemá co stát, i když se budete hodně snažit. Problém je drak. Buď si ho někde půjčíte (ano, jsou i blázni, co půjčují své milované draky začátečníkům na učení) nebo si ho koupíte. Při půjčení je dobré stanovit cenu draka při prodeji pro případ, že by se nevrátil majiteli ve stejném stavu, jako ho půjčoval. Je to praktické a nezanechává to špatné vztahy. K nákupu více za chvíli.
  • Vaše velká trpělivost – přes den nechte svého spolehlivého, zkušeného, … teď však silně nadrženého kámoše vylítat v děravém „denním“ větru. Dělejte mu servis, doneste čaj atd. a počkejte si na večerní slabší a stabilnější vítr (je třeba konzultovat s předpovědí). Pak kámošovi řekněte o kurz. Dokud není kamarád k smrti vyježděný, stejně na Vás nebude mít trpělivost a bude Vás nutit do rychlých kroků, které nemusí končit dobře.

Nákup vlastního vybavení

Pokud se rozhodnete pořídit si vlastní vybavení, zde je pár postřehů.

  • Nejdříve si ujasněte co, jak a kde vlastně chcete jezdit. Převážně sníh? Vodu? Obojí? Pouze v létě na dovolené nebo jsem vášnivec a budu jezdit v dubnu na Rujánu? Jaké máte ambice? Chcete jen jezdit nebo skákat a dělat freestyle?
  • Sníh/voda/land – nafukovací versus komorové draky

Obecně lze říci, že nafukovací drak je vhodnější na vodu a komorový na sníh/land. Tak to platilo ještě před několika lety. Dnes vidíte čím dál více jezdců jezdit na komorách na vodě a čím dál více jezdců jezdit s nafukovacíma na sněhu. Popíšu Vám základní plus a mínus draků a přiřaďte si je k Vašim cílům. Nechci se pouštět do detailů (otevřené/uzavřené náběžky u komor), to je řešeno v jiných článcích. Pro počáteční orientaci to ovšem postačí.

Naši draci

Komorový drak

Snadná manipulace, rozbalíte draka, položíte ho na záda, lehce zatížíte spodní okraj, šňůry už jsou navázané, roztáhnete je a drak je připraven k letu; nepotřebujete pumpu, batoh se sbaleným drakem je většinou menší než nafukovací; při letu má (většinou) větší výkon; uzavřené komory plavou nafouknuté na vodě, nepotopí se; v běžných podmínkách si draka i sám přistanete a sbalíte.

Obecně je s ním snazší manipulace. Na druhou stranu komory hůře snášejí poryvy, v děravém větru klapou ušima, snadněji u nich dojde k proinvertování (protočení naopak), popřípadě protočení do bonbonu.

Nafukovací drak

1) Musíte nafouknout, navázat šňůry, větší batoh a musíte s sebou tahat pumpu; většinou na start a přistání potřebujete kamaráda. Na druhou stranu nafukovací drak lépe snáší poryvy, jeho let je hladší, drží pořád stejný tvar (neklape ušima).

2) Na otázku foukačka/komora neexistuje jednoznačná odpověď. Já osobně jezdím celý rok foukačky (komory jsem měl a prodal jsem je), draka znám, nemusím se přeučovat na jiného při změně sezony a otrava se strojením draka je pro mne vykoupená pro mne osobně lepším pocitem z jízdy. Majitelé komor, prosím, nekamenujte mě! J

3) Je třeba počítat s tím, že první drak dostane velkou čočku, s velkou pravděpodobností ho odepíšete. Obecně na začátku všechno více trpí, draci ale nejvíce. Proto je logické pořídit prvního draka v bazaru a až se s ním naučíte jezdit, pořídit si nového.

Ale pozor na staré potvory. Obecně nedoporučuji kupovat staršího draka než je z roku 2010. Někdy kolem roku 2010 došlo k velkému posunu v konstrukci a v bezpečnosti draků. Navíc materiál časem degraduje (pokud neleží skutečně doma ve skříni) a mnoho nevydrží.

Proto velký pozor na lákavé inzeráty typu „prodám draka z roku 2005 za 3.000 Kč, vhodný zejména pro začátečníky“. Drak z roku 2005 bude s velikou pravděpodobností „céčko“ s nulovým depowerem (není možné „ubrat plyn“) a špatně řešeným odstřelem. U takového draka je vhodná pro začátečníky pouze cena, drak je naopak pro začátečníky velmi nevhodný. Je ideální, pokud můžete draka otestovat Vy nebo Váš zkušenější kamarád.

4) Prkno – pro začátek se doporučuje prkno na kiteboarding spíše delší a širší (větší) a méně prohnuté (plošší). Větší prkno vyžaduje menší sílu na rozjetí, a proto Vám to s ním půjde rychleji a snadněji. Nebudete totiž muset tak efektivně přenášet sílu z draka na prkno, což je na začátku problém. Stejně tak se s takovým prknem lépe nastoupává proti větru.

Na druhou stranu pozor na extrém. Člověk se s věcmi, na kterých se to naučí, hůře loučí, tak aby Vás o 15 cm delší prkno později nebrzdilo 5 let v rozletu. Při standardním používání se s kiteboardem v podstatě nemá co stát, takže nákupu v bazaru bych se nebál. A rovněž prkno původní majitel dá na otestování daleko ochotněji než např. draka, takže doporučuji toho využít.

Naše kiteboardy

5) U ostatních věci doporučuji řídit výši investice konkrétní využitelností pro každého konkrétního jezdce. Délka využitelnosti vybavení v letech (než se daná věc rozbije nebo je nepoužitelná) při středně častém využívání:

Drak – 2 – 4 roky – asi nejindividuálnější údaj, velice záleží na tom, jak se o něj staráte, kde jezdíte, jak s ním mlátíte. Obecně jezdci mění draky celkem dost na to, za kolik je pořizují.

Prkno – až i bez omezení – prkno Vám zestárne spíše morálně. Prostě ho přerostete. Na začátku větší, později ho maličko zmenšíte a pak si vyberete takové, které Vám sedí pro Váš styl a potřeby.

Trapéz – klidně i 10 let – doporučuji si hned ze začátku pořídit takový, který Vám bude vyhovovat. Nic nedokáže každé ježdění zprotivit více, než když Vás trapéz při každém ježdění znovu a znovu štve tady tou neskutečně hloupou vychytávkou. Na trapézu není v podstatě co zničit a není důvod si kupovat „začátečnický“ a později „pokročilý“. Výjimkou může být sedací trapéz, který může být pro některé jezdce pro začátek příjemnější. Více v jiném článku.

Neopren – 3 – 5 let, hodně závisí na tom, jak se o něj staráte a kde jezdíte.

Naše neopreny

Postupné kroky v kiteboardingu

Ať už v kurzu nebo s kamarádem, postup je následující:

  • Teorie (bezpečnost, strojení a ovládání draka, veškerá příprava před jízdou).
  • Trénink s cvičným drakem.
  • Trénink s velkým drakem na botech/lyžích/snowboardu.
  • Bodydragging – jízda (plavání) ve vodě s drakem bez prkna. Učí se na hloubce když jezdec zvládá draka obstojně. Je to způsob, jak se dostat zpět pro prkno, pokud jej ve vodě ztratíte. Jak to dělat Vám poradí Google nebo kurz.
  • Trénink jízdy na prkně na vodě, nejlépe na wakeboardu na kabelu. Snowboardisté mohou přeskočit.
  • Samotný trénink jízdy na prkně s drakem ve vodě.
  • Nastoupávání proti větru – cílem je jezdit a vždy se dostat zpět tam, odkud jste vyjeli. Jak to dělat Vám opět poradí Google nebo kurz.

Výběr spotu

Výběr spotu je pro učení zásadní. Vybíráme spoty, které jsou co možná nejbezpečnější:

  • Bez překážek, bez stromů, elektrických drátů, bez nebezpečí pod sněhem, ve vodě (bez proudů, kamenů a korálů těsně pod hladinou).
  • Dostatečně velký.
  • Vítr jde na spot bez překážek, nebo překážky jsou velmi daleko tak, aby vítr neovlivňovaly.
  • Vítr a veškeré podmínky jsou odhadnutelné.

Pro bezpečné učení a dobré poježdění je kvalitní vítr asi nejdůležitější. Dále je třeba si uvědomit, že spot může být na jeden směr větru parádní a na jiný směr větru, byť jen o pár stupňů z jiného směru, může být peklo. A dále za překážkou, např. za lesem je vítr slabší, ale rozbitý a mimo překážku je vítr silnější, ale stabilnější. Je lepší zvolit silnější vítr (s rozumem!) na kopci bez překážek než dole v údolí slabší vítr za lesem, tedy rozbitý. Nejvíce nepříjemností Vám udělají poryvy, ne silnější vítr.

Kvalitu větru posoudí instruktor nebo zkušený kamarád a to většinou až v okamžiku, kdy si zvedne draka nad hlavu. Plus zapněte hlavu: když mu bude drak pořád padat na zem nebo s ním vítr bude cloumat ze strany na stranu a on Vám bude tvrdit, že je to „dobré“, není něco v pořádku. Následuje přesun jinam. Je lepší nebýt shnilý a ujet 150 km autem více na lepší spot než pak litovat.