Línea aneb až vás omrzí Tarifa

Po třech týdnech v Portugalsku jsme se rozhodli, že je na čase vyrazit jinam. Neměli jsme tam moc štěstí na vítr. O tom více v nějakém příštím článku. Dnes Vás seznámím s nepříliš známým spotem u Gibraltaru, který funguje na Poniente. Nejdříve jak jsme se tam ocitli.

 

Přijeli jsme na Tarifu do dlouhého období Poniente. To je ten vítr ze Západu až ze Severozápadu, tedy z Atlantiku směrem do Středozemního moře. To slibovalo stabilní vítr, na vodě chop až vlny a pojezd na nekonečné pláži od Tarify až do aleluja na sever. Plus při troše štěstí pojezd na laguně, kterou tvoří na hlavní pláži řeka Rio de la Jara.

 

První den na Tarifě mě dost rozhodil. Vítr těsně na hraně ježdění s dvanáctkou, velký boj o nastoupávání, na vodě dost lidí, které to splachovalo dolů stejně jako mě, takže jsme se pořád s někým motali a voda neskutečný chop. Vlno-chop až velkej bordel. Mrcasil jsem se tam asi dvě hodiny, sedmnáctku jsem vytahovat nechtěl, protože jsem jednak věřil, že to přidá a jednak k autu je to tady vcelku daleko. Oči jako angorák z nacákané slané vody, nervy na pochodu. Do auta jsem přišel jako zlomený muž. Druhý den trochu lepší, ale stejně. Ač jsem hledal sebe líp, nenašel jsem nic, cobych se mohl/chtěl v těchto podmínkách s kitem učit.

 

Zavolal jsem kamarádům, kteří na Tarifu jezdí dlouhá léta, abych si postěžoval. Samozřejmě jsem se dozvěděl, že Tarifa je mega super, skvělý, stabilní vítr, krásné vlny (to možná ano, ale rozhodně někde jinde než na hlavní pláži) a vůbec, jestli si stěžuju na Tarifu, jsem blbec.

 

Nenechal jsem se odradit a vyzvídal, kam jinam mám jet na Poniente. Až mi Alex poslal kontakt na lokála z Gibraltaru. Napsal jsem mu a on byl tak hodný, že se se mnou podělil o dva spoty. Jeden na kita, druhý na winga.

 

Na Gibraltaru se nesmí kitovat

Prý nikde. Je tam totiž letiště, které má ranvej udělanou na umělém náspu do moře. Ranvej křižuje silnice a chodník. Když startuje vojenský Hercules, musí zřízenci zastavit rušnou dopravu, rozehnat lidi a jinak vyčistit plochu. A asi se jim nechce ještě kontrolovat, jestli po ranveji náhodou nekráčí nějaký kiter, kterého tam sfouknul vítr z moře 😊. Proto kiting na Gibraltaru raději kompletně zakázali.

 

Vsuvka, krátká historka z mé první návštěvy Gibraltaru.

Píše se rok zhruba 1995 a já jsem se účastnil výpravy s Masarykovou univerzitou z Brna. S přírodovědci jsme jeli autobusem do Maroka. Cestou jsme se stavili taky na Gibraltaru. Cesta byla dlouhá, parta v autobuse povedená, a jak jsme se nudili, tak jsme popíjeli. Já v té době skoro nevěděl, co je to alkohol, takže mi stačily tři malé panáčky a byl jsem našrot. Přejeli jsme hranice na Gibraltar a těsně za nimi jsme zastavili jako první auto u spuštěných závor a dvou červených blikajících světel.

Zábava v plném proudu a jak jsme zastavili u těch závor, mě problesklo hlavou: sakra, podělanej vlak. Musí jet zrovna, když jedeme my. A najednou FRRRR a prohučelo velké dopravní letadlo. To byl šok jako prase. Vůbec jsem to nečekal. V první chvíli mě napadlo, že už nikdy nebudu pít, protože mám vidiny a asi jsem se propil do deliria. Až při soustředěném pohledu z okny jsem zjistil, že všude kolem je moře, žádné koleje, a že opravdu právě stojíme u letiště.

 

Spot La Línea de la Concepcion

Co se ale nesmí na Gibraltaru, ve Španělsku není problém. Jak je tu ale všechno nahňácané na malém prostoru, tak ze spotu ve Španělsku se dá s drakem krásně dojet až k ranveji na Gibraltaru. Tedy nezkoušel jsem dojet až k ní, jen jsem nakouknul maličko za roh. Nechtěl jsem prověřovat bojovou připravenost britské posádky.

Pláž pro start se nachází zde: https://goo.gl/maps/hxVLBAatUvz4inCL7

Když fouká Poniente, kiteři ze španělského okolí i z Gibraltaru jezdí právě sem. A to všichni tři 😊. Dělám si legraci, v sezoně jich tam asi bude více, ale teď tam byli právě tři. Vodní plocha pojme v klidu desítky kiterů. 

 

Parkoviště je zde: https://goo.gl/maps/p51hJ1VuWNQoGaUi7

Parkoviště je vcelku malé a bývá obsazené. Pokud se rozhodnete na Líneu vyrazit, je dobré přijet ráno a počkat si, až se nějaké místo uvolní. Protože je mimo sezonu, stáli kiteři i na žlutých čarách, ale já jsem si to nedovolil. Raději jsme tam chvíli stepovali a místo se vždy uvolnilo.

 

Pláž

Pláž je dostatečně veliká pro start i pro jiné radovánky s drakem nad hlavou na břehu (jako mé oblíbené poskakování), je celá písčitá, žádné překážky. Uprostřed je sice pár kamenů (vyústění místního potoka, toho času vyschlého), ale abyste se k nim s drakem dostali, museli byste se hodně snažit.

 

Voda

Voda je mělká asi 10m, dále je hloubka. Ale je to uzavřený záliv plus z různých stran proti větru jsou vlnolamy, takže se na vodě netvoří žádné šílené vlny. Řekl bych, že je to klasický český chop, jaký známe třeba z Mlýnů. Proti větru dále na levé straně je zeď, za kterou je úplný flat. Jezdil jsem tam chvíli, ale jednak tam byl dost rozbitý vítr a jednak přímo po větru byl konec ranveje. Z ježdění tam jsem neměl vůbec dobrý pocit.

Představoval jsem si, jak se mi vypouští drak, já se po hodině dokodrcám na letiště, tam těsně před přistávajícím Jumbo jetem sbalím draka, a pokud mě nezastřelí, budu muset přejít s drakem a prknem pod paží bez pasu přes hranice. No dlouho jsem se tam nazdržel a raději jel freestylovat k pláži na chop.

Trochu nepříjemné je, že voda smrdí od lodí, co tam jezdí a kotví. Je krásně čistá, když k ní přijdete, nic necítíte, ale když do ní spadnete, smrdí. Ptal jsem se lokálů, co to je, jestli olej nebo nafta, ale prý ne. Nějak jsem nepochopil a ani jsem na to nepřišel. Každopádně já jsem odchovaný motorkovými závody, tam smrdělo úplně všechno včetně lesa, takže mě to nevadilo. Svým způsobem mi to i vonělo 😊.

 

Díky hloubce, malému chopu a zajímavému okolí, na vodě jsou totiž velké lodě a různé vlnolamy, spot je super na foila.

 

Vítr

Spot je otevřený od jiho-západu, přes západ až po severozápad a sever. To je Poniente. Prý tady bývá silnější než na Tarifě. Takže když na Tarifě přijde z oceánu vánek, Línea je řešení. Za nás byl vítr docela rozbitý, vypadával, ale nikdy ne na nulu, nikdy jsem neměl pocit, že mi spadne drak na zem. Dle mého soudu to byl trochu lepší vítr než na Mlýnech, když je tam průměrný den. Já jsem převážně foiloval, ale dal jsem si dva dny freestylu a moc jsem si to užil.

 

Dle lokálů bývá vítr čistý, takto rozbitý je prý výjimka, ale těžko říci. V posuzování kvality větru skoro nikomu nevěřím, osobní zkušenost mě naučila, že někteří borci jezdí v děsivých srač..ách a libují si, jak je to skvěle stabilní. Mimochodem i na Tarifě bylo Poniente rozbité, ale lokálové se budou přít, že nikoli 😊.

 

Okolí

Jezdíte ve městě, takže kousek od spotu najdete vše, co potřebujete. Například hned naproti je čínská restaurace s bufetem, kde vás All you can eat přijde na 12,50 EUR a skvěle se najíte i sushi a jiných dobrot.

Pitná voda je zde: https://goo.gl/maps/nmB6Ga7u6gecHYjS6

 

Línea asi není spot, kvůli kterému se vyplatí letět z ČR na kitovačku. Ale když tu jste a omrzí vás Tarifa, je to rozhodně místo, na kterém se dobře svezete. A až vás omrzí kiteboarding, vyběhněte si nahoru na kopec na opice :-).

Aloha a uvidíme se u vody.

Přemek

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *