Těžký boardbag v letadle aneb cestování s nadváhou
Každý kiter to zná. Hurá, jedu na kite dovolenou letadlem. Ale v letence je pouze malé, 10kg zavazadlo do kabiny plus s příplatkem jeden nadrozměr pouze 20 kg. Jak se sakra, sbalím?
Před Vánocemi jsem něco nacestoval letadlem s kite bagáží přes různá letiště a s různými leteckými společnostmi. Rád bych se tedy s Vámi podělil o mé zkušenosti, jak na nadváhu.
Mým výchozím předpokladem je, že si vozím celou kite výbavu. Tedy prkno Youri Zoon s wake botičkama, draci Ozone 10m, 14m a 17m, trapéz, neopren, helmu, pumpu, atd. Celkem asi 30kg vybavení. Hydrofoila si neberu, ale ne kvůli váze, ale kvůli tomu, že to už by bylo moc batohů a manipulace s tím je hrozná.
Nejsem zastáncem kite výletu se splitem a s jedním drakem. To není kite výlet, ale loterie. A to i na spoty, kde „fouká stále a pořád“. To prostě není pravda. Nikde nefouká pořád a už vůbec ne pořád stejná síla větru.
Takže já si beru kompletní kite výbavu. Jen dvakrát jsem si na největrnější spoty na světě (Tarifa a Brazílie) nevzal Zephyra 17m a hořce jsem litoval. Už to nikdy neudělám. Jedu na kite výlet, tak chci jezdit na kitu a ne po památkách.
Když jedu na kite výlet, vozím si celou výbavu.
S takovou zátěží si nadrozměrné zavazadlo prostě musím koupit. Ale u některých společností lze koupit sportovní nadrozměr pouze 20 kg – 23 kg. A tam se prostě s celou výbavou nevejdu.
Morální stránku věci, jako že podvádím nebo nedodržuji pravidla, mám u sebe taky vyřešenou. Mým jednáním nikomu nevzniká skutečná škoda, nikoho neomezuji. Ta trocha benzínu spotřebovaná letadlem navíc je rozhodně plně pokrytá v ceně letenky a boardbagu. Určitě jste si všimli, že již tak vysoké ceny boardbagu v čase kontinuálně rostou a někdy jsou vyšší než cena letenky.
Jak projít s nadváhou:
- Váhu snížit, co to jde. Beru si minimálně oblečení, k drakům 10 a 13 m si beru pouze jeden bar, atd. Beru si minimálně oblečení a nepotřebné blbosti nechávám doma.
- Používám pevný, ale lehký boardbag.
- Brzké ranní a pozdní večerní lety, kdy není moc ostatních lidí, jsou ideální. Nikdo nic moc neřeší, do poloprázdného letadla se těžký batoh snáze ukecá.
- Taky je dobré být na letišti s větší časovou rezervou. Když pak vymýšlíte triky s bagem, čas děsně letí.
- Zavazadlo do kabiny letadla i udělám co nejtěžší, ale zároveň co nejmenší. Na letišti jej ani nesundám z ramen, tvářím se, že tam prakticky nic nemám. Ale POZOR, NIKDY NEDÁVÁM do příručního letadla věci, co by se policajtům nemusely líbit, např. kovový hák na trapéz, bar se špagátama. Nechci se dohadovat s policií, že s lajnama nechci v letadle nikoho uškrtit. A pokud by mi to chtěli vyhodit, škoda by byla nevyčíslitelná.
- Když odbavuji příliš těžký boardbag, položím ho na váhu tak, aby se buď opíral o nevážící bok váhy (stoleček) nebo abych ho mohl lehce nadlehčovat nohou.
Opřením o bok váhy se boardbag nadlehčí a váží méně.
Ale pozor, např. v Praze s tím počítají, tak mají váhy boky, které jsou součástí podložky, a opření o bok váhy nepomůže. Jedině podepřít nohou.
V Praze opření o bok váhy nepomůže, boardbag se musí nadlehčit nohou.
- Když mě po vážení přeci jen vyhodí, že můj boardbag má nadváhu, mám připravený ještě jeden poloprázdný batoh, klidně igelitku. Do toho si dám přebytečná kila, těžké věci, aby se boardbag odlehčil. Nechám si ho znovu zvážit a odbavit. Boardbag se poté musí odvézt k okénku Nadrozměrná zavazadla. Cestou k okénku věci do bagu zase vrátím. U okénka nadrozměrná zavazadla to už většinou neřeší, a pokud tam někdo vypadá, že to řešit bude, dělám, že děsně pospíchám a boardbag mu přes váhu prostě přešoupnu až dál, kde to už neváží. A když mě přeci jen vyhmátne, dělám blbého.
- Obecně strategie dělat milého a blbého se mi vyplácí. Když mě někdo nepříjemně obviňuje, že je to moc nebo že si dělám legraci, moje schopnost „rozumět anglicky“ se výrazně zhorší, usmívám se, stojím a nic neříkám. Když už to trvá dost dlouho, protistranu to většinou rozhodí natolik, že mě nechá být. Rozhodně žádné rozhořčené ani naštvané argumentace, to má opačný efekt.
- Když máte po ruce malé dítě, vždy pomůže malá herecká etuda na téma „synku, koukej, jakou tady mají pěknou váhu a jak je ten pán za přepážkou šikovný a dnes se krásně usmívá“.
- V nejhorším případě, když mě opravdu se vším vyhodí a musím snížit hmotnost boardbagu na limit, musím být připraven vyrobit ještě jedno kabinové zavazadlo, které ale při odbavení okatě neukazuji. Případně ho dám na rameno slečně, co stojí ve frontě za mnou a jede s kabelčičkou Dior na válecí dovolenou. Na vytvoření ještě jednoho kabinového zavazadla je dobré se připravit již při balení a část vybavení si v baordbagu zabalit do tašky, aby se dala snadno vyndat a vzít do letadla.
Kombinací těchto jednoduchých triků jsem teď z Vídně do Maroka u Rynairu (tam jsou striktní pravidla) s limitem 20 kg převezl boardbag 28 kg tam a 36 kg zpět. Do Brazílie s KLM přes Prahu asi 30 kg při limitu 23 kg. A to jsme ještě jeden nenahlášený, a tudíž nezaplacený boardbag na místě přidávali.
Použil jsem nejstarší trik, že jsem pánovi u přepážky řekl, že je na to ten nejšikovnější a že určitě nějak zařídí to odbavení, když už jsme to zapomněli zaplatit a bylo to.
A jaké triky používáte vy?
Přeji vám hodně klidných a neprodražených kitetripů.
Uvidíme se u vody.
Aloha Přemek